Je snadné býti milionářem v Chile

Chile společně s Argentinou patří mezi ekonomicky nejvyspělejší země Jižní Ameriky. Jak sami Latinos mnohdy přiznávají, ostatní státy zejména k Chilanům vzhlížejí. Rozdíl poznají i běžní cestovatelé. Na jednu stranu lze pohledem z Evropy říci, že v obou případech jde o méně „exotické“ země se standardem bližším úrovně starého kontinentu, na druhou stranu jsou také výrazně dražší. Ve srovnání s jinými hispánskými ekonomikami je cenový rozdíl skokový.

Nejvyspělejší hospodářství regionu má řekněme nejsilnější měnu, ale pro cizince poměrně nepraktickou hotovost s vysokou hodnotou. Například nejnižší chilská bankovka je tisícovka. Jenže její reálná hodnota je aktuálně 1,12 eura, tedy zhruba 28,40 Kč dle Revolutu. Jak již bylo řečeno, je to asi nejdražší země regionu, průměrný oběd v restauraci tu vyjde na 9 000 CLP za hlavní chod bez pití, tedy 255 Kč. Nicméně k této částce se zcela automaticky připočítává spropitné ve výši 10 % celkové částky. Nejenže se nikdo neptá, zda dýško chcete dát, ale ani servis tomu není zdaleka odpovídající. Asi až na výjimky vycházející z vlastního nastavení toho kterého obsluhujícího rozhodně nelze očekávat přidanou hodnotu odpovídající dýšku.

Park Torres del Paine je jednou z krás, které Chile nabízí.

Milionářem v Chile

Je snadné být v Chile milionářem. Deseti a dvaceti tisícové bankovky jsou zcela běžnou záležitostí. Praktické to však rozhodně není a samozřejmě i zde má hotovost své limity. Bankomat vydá denně jen 200 000 CLP, tedy v přepočtu necelých 5 700 Kč. Ne že by jako v Argentině nechtěli hotovost dopřát, jen je problém, že je to poměrně velký štos bankovek, které se musí do zařízení vejít.

Přestože se Chile krom demonstrací ze závěru roku 2019 nepotýká s výraznějšími problémy, ani zde placení kartou nemusí být zcela bezproblémové. Obchodníci jsou na placení kartou zvyklí, jen nastavení terminálů je poměrně specifické. Na pokladně se téměř vždy před platbou ptají, zda je karta kreditní, nebo debitní. Pokud by to zadali špatně, bude platba zamítnuta. Výjimkou nejsou ani situace, kdy jsou preferované jen karty jistých společností – tedy Visa, Mastercard, případně další. Ne všichni berou všechno. Je proto lepší mít karet více. Například v běžném supermarketu platba s Mastercard od Revolutu prošla, za mnou stojící cizinec s Visou rovněž od Revolutu měl smůlu.

Cesta do Patagonie

I když je Chile ještě o něco dražší než Argentina, platí to zejména při stravování, vnitrostátní doprava je naopak o poznání levnější. Odskočit si do Patagonie není problém. Ze Santiaga létají denně různé společnosti hned do několika menších měst situovaných v této specifické krajině. Vzdálenost z hlavního města například do Punta Arenas (na samotné hranici s Ohňovou zemí) čítající přes 2 000 km přeletíte za 3 hodiny a letenka zakoupená hned na následující den přijde v průměru na 2 000 Kč. Přeprava v Punta Arenas je pak nenáročná, v tomto městě o velikosti 131 tisíc obyvatel jezdí dokonce i Uber. Což je mnohdy pro solo cestovatele nemalá spása.

Patagonie je cílem snad všech turistů, kteří se ocitnou v regionu. Finančně je opravdu velký rozdíl, jestli se tam vydáte ze strany Chile nebo Argentiny. Tip pro vás - z Chile to vyjde o dost levněji.

I když jsou Chile i Argentina v měřítkách místních výrazně vyspělejší a síť vnitrostátních letišť je poměrně hustá, na cestující se tu zas tolik nemyslí. Veřejná doprava z a na letiště je v tomto ohledu nedostatečná. Výjimkou je zřejmě jen Santiago, kde jsou časté autobusové spoje do centra. V menších městech jezdí transfery jen v době po příletu letadla. Nicméně stačí se zdržet, zpožděné zavazadlo na výdeji, nebo větší počet zájemců na transfer ve frontě před vámi a můžete taky zůstat na letišti odkázáni na běžné taxikáře.

Nicméně to jsou jen drobné cestovní situace, které je v různých obměnách třeba řešit kdekoliv na světě. Vše nakonec přebijí dechberoucí scenérie nejen patagonské.

Když shrnu svoje poznatky z cest po Argentině a Chile z pohledu financí, tak

  • není to tak levné, jak byste (možná) čekali
  • budete potřebovat dost hotovosti
  • a ideálně také více karet (VISA a Mastercard)
autor článku Tomáš Holý

Autor je bývalý novinář, aktuálně freelance specialista v oblasti médií a komunikace.

15. 2. 2020