Metodika srovnávače - podívejte se, jak vznikaly žebříčky karet a účtů

Abyste věděli, že pořadí prémiových karet a účtů v našich srovnávačích nevzniklo žádným kouzlem, rozhodli jsme se vám odhalit zákulisí přípravy našich žebříčků. A co je dobré vědět - data ve srovnávači pravidelně aktualizujeme, a to alespoň každé 3 měsíce.

1. Metodika tvorby srovnávače prémiových karet

Pokud už jste brouzdali naším srovnávačem prémiových karet, možná se ptáte, jak vlastně žebříček vznikl? Podle čeho určujeme, která karta je „nejlepší“? A co naše profily? Co vlastně znamenají? Jaké parametry jsme používali pro seřazení nejlepších karet pro cestovatele, milovníky nákupů, luxusu nebo pro šetřílky? Pokud vás tyto otázky zajímají, odpovědi najdete v tomto článku.

Samotnému srovnávání karet předcházela poměrně zdlouhavá příprava. Mapovali jsme všechny kreditky na českém trhu a jejich vlastnosti (ceny, slevy, výhody…). Také jsme se pídili po takových debetních kartách, které jsou v určitém smyslu prémiové – tj. jejich držením máte možnost dosáhnout např. na výhodné pojištění, zajímavé slevy či příjemnější cestování díky asistenčním službám a letištním salonkům. První zajímavá informace tedy je: naše žebříčky karet obsahují všechny kreditky, ale jen ty debetní karty, které jsou prémiové a přinášejí něco víc než jen možnost platit v obchodě a vybírat z bankomatu.

Když jsme měli na stole seznam všech prémiových karet, sdružili jsme karty podle vlastností, a to do čtyř oblastí:

Profil Chci nejlevnější debetku/kreditku - nízké náklady na držení karty, zahrnující roční poplatek za kartu, nízké poplatky za výběr z bankomatu, služby zdarma vč. pojištění) ke kartě, u kreditek také nízký úrok a náklady na úhradu pravidelných splátek)

Profil Chci cestovat - cestovní výhody, zahrnující cestovní pojištění zdarma, výběr z bankomatu v zahraničí zdarma, výhodné vstupy do letištních salonků, výhodný směnný kurzu, funkce multiměny)

Profil Chci nakupovat - výhodné nakupování: slevové programy, payback či třeba výhodná možnost nákupu na splátky

Profil Chci luxusní výhody - luxusní služby, tj. prestižnost platební karty, umožňující: vstupy do letištních salonků zdarma, prémiová pojištění zdarma, asistenční/concierge služby v ceně karty nebo např. uzavřené akce pro bonitní klienty

V těchto oblastech jsme vždy získali okolo 10 až 20 karet, které vynikaly nad ostatními a které jsme zařadili do přednastavených profilů.

Jakmile jsme v každém profilu měli vybrané ty nejvhodnější karty, zbýval poslední krok - seřadit je mezi sebou. Zde jsme každému parametru, který byl klíčový pro daný profil, přiřadili určitou váhu, obodovali jednotlivé karty pro každý parametr a seřadili je od nejlepší po nejhorší.

Zároveň jsme připravili pořadí karet (výchozí řazení žebříčku, které ve srovnávači nazýváme PL - kompletní přehled), které zohledňuje všechny vlastnosti karet. Jednoduše řečeno – hledali jsme takové karty, které můžete mít zdarma (při splnění určitých podmínek) a které nabídnou co nejvíce výhod skrz všechny profily. Toto pořadí se zobrazuje při kliknutí na volbu Chci kompletní přehled

2. Metodika tvorby srovnávače prémiových účtů

Řazení prémiových účtů je v našem srovnávači o poznání jednodušší, než u prémiových karet. Důvod je dost jednoduchý - prémiových účtů je totiž na českém trhu momentálně jen osm. Při jejich řazení jsme zohledňovali tato kritéria:

1. Možnost mít účet zdarma při splnění určitých podmínek – zde jsme hodnotili náročnost kritérií pro vedení zdarma

2. Kvalita platebních karet vydávaných k účtu zdarma – na jaké výhody díky kartám dosáhnete (např. slevové programy, payback, pojištění ke kartě zdarma, asistenční služby, vstupy do letištních salonků)

3. Další výhody k účtu – výhodnější sazba na spořicím účtu, funkce multiměny, vedení cizích měn zdarma, cena za platební příkazy

Všech osm prémiových účtů jsme seřadili postupně dle výše uvedených kritérií, přičemž nejdůležitější byly podmínky pro vedení zdarma, následovaly výhody spojené s platebními kartami a nakonec ostatní výhody z bodu 3 v tabulce. Možnost mít účet zdarma byla klíčová, protože při obvyklé ceně prémiového účtu cca 1000 Kč měsíčně bychom se jinak dostali do kategorie "nechci slevu zadarmo".